AMSTERDAM – Mannen leven waarschijnlijk korter dan vrouwen, omdat ze meer met elkaar moeten concurreren voor een seksuele partner. Dat schrijft een Amerikaanse wetenschapper in een nieuwe studie.

Mannen moeten over het algemeen meer moeite doen dan vrouwen om een seksuele partner te vinden, zo beweert onderzoeker Daniel Kruger van de Universiteit van Michigan.

Vrouwen zouden van nature kieskeuriger zijn bij de keuze voor een partner, omdat zij bij de voortplanting een veel grotere lichamelijke investering moeten doen in de vorm van zwangerschap.

Dit fenomeen leidt volgens Kruger tot meer risicovol gedrag bij mannen om een partner te veroveren. Hun gemiddelde levensverwachting wordt daardoor korter. De wetenschapper komt tot zijn conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift Evolutionary Psychology.

Apen

Om zijn stelling te onderbouwen, analyseerde Kruger zogenaamde polygynische samenlevingen van apen, waarin het normaal is dat een mannetjes seksuele relaties onderhouden met meerdere vrouwtjes. Hoe meer deze relatievorm voorkomt in een samenleving, hoe korter de levensduur van mannetjes, zo ontdekte de wetenschapper.

Die trend kan volgens Kruger worden verklaard aan de hand van statusverwerving. Als er minder vrouwtjes beschikbaar zijn, hebben alleen mannetjes met de hoogste status toegang to seksuele partners. De mannelijke soort moet dan extreem risicovolle toeren uithalen om genoeg status te verwerven.

“Als seksuele competitie verantwoordelijk is voor de grotere mannelijke sterfte, dan zal de levensverwachting van mannen korter zijn, naarmate de seksuele competitie toeneemt”, aldus Kruger.

Monogamie

Monogame samenlevingen verlengen volgens Kurger de levensduur van mannen. In dit soort maatschappijen hoeven er namelijk minder extreme risico’s te worden genomen voor het veroveren van een partner. Geen enkele cultuur is volgens de onderzoeker echter helemaal vrij van seksuele competitie.