AMSTERDAM – Wetenschappers hebben een techniek gedemonstreerd waarmee ze met behulp van lasers regenwolken kunnen creëren.

Het is volgens de natuurkundigen van de Universiteit van Genève mogelijk om de vorming van waterdruppels in vochtige lucht te stimuleren met laserstralen. De lasers zorgen voor het ontstaan van geladen deeltjes die waterdamp aantrekken en uiteindelijk als waterdruppels naar beneden vallen.

De techniek is eerst in een laboratorium getest. Maar inmiddels hebben de wetenschappers ook kleine wolken in de lucht boven Berlijn gecreërd met lasers. Ze ontketenden daarmee nog geen echte regenbui, maar uit metingen bleek dat het aantal waterdruppels in de lucht wel sterk toenam.

Grote regenbui

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Photonics.

De onderzoekers hopen dat lasers in de toekomst kunnen worden ingezet om echte regenbuien op te wekken. “Maar voorlopig kunnen we alleen nog condensatie creëren in de laserstraal, dus we kunnen voorlopig nog niet de straat op om het te laten regenen”, verklaart hoofdonderzoeker Jerome Kasparian in Nature.