AMSTERDAM – Als olifanten zich bedreigd voelen door bijen, maken ze een speciaal trompetterend geluid waarmee ze hun soortgenoten waarschuwen. Dat hebben Britse wetenschappers vastgesteld met een experiment.

De onderzoeker van de Universiteit van Oxford legden met een geluidsrecorder het getrompetter vast van olifanten die vluchtten voor een kolonie bijen.

Toen ze de geluidsopnames afspeelden in de buurt van een andere groep olifanten in Kenia sloegen ook deze dieren meestal op de vlucht. Opvallend was dat de olifanten vaak meteen begonnen te schudden met hun kop alsof ze probeerden om bijen te ontwijken.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PloS One.

Alarm

Volgens de wetenschappers suggereert het experiment dat olifanten een speciaal alarmgeluid produceren als ze worden bedreigd door bijen.

“Zes van de tien olifantenfamilies sloegen op de vlucht toen we de opnames van het geluid afspeelden”, verklaart hoofdonderzoekster Lucy King in het Britse tijdschrift New Scientist. “Als we ter controle trompetterende geluiden van olifanten afspeelden die niet op de vlucht waren voor bijen, vluchtten er maar twee van de tien olifantenkuddes.”

Steken

Het is niet zo vreemd dat olifanten een speciaal ‘bijenalarm’ gebruiken. De insecten kunnen grote schade aanrichten aan hun lichaam. Bijen vliegen soms bijvoorbeeld in de slurf van olifanten en steken hen vervolgens van binnenuit.

Ook worden olifanten vaak rondom hun ogen gestoken. Er ontstaan dan bulten op hun huid die pas na weken weer wegtrekken.