AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers zijn er in geslaagd om met magnetische velden de hersenen van proefpersonen zo te beïnvloeden dat zij minder hard oordeelden over andere mensen met slechte bedoelingen.

De onderzoekers van het Massachussets Institute of Technology en Harvard University stimuleerden met een magnetisch veld een hersengebied dat bekend staan als de rechter pariëtaal-temporale junctie bij twintig proefpersonen.

Ondertussen moesten de proefpersonen luisteren naar enkele verhalen en beoordelen of de hoofdpersonen goede of slechte bedoelingen hadden.

Uit het onderzoek bleek dat mensen veel minder hard oordeelden over de hoofdrolspelers in de verhalen als hun hersenen werden blootgesteld aan magnetisme, dan wanneer dat niet het geval was.

De proefpersonen hadden tijdens het experiment met de magnetische velden vooral moeite om kwade bedoelingen van personages te doorgronden als die intenties uiteindelijk geen consequenties hadden.

Giftig poeder

Zo probeerde de hoofdrolspeelster in één verhaal haar vriend te doden met een wit poeder waarvan ze dacht dat het giftig was. Uiteindelijk bleek het poeder gewoon suiker te zijn. Omdat haar vriend uiteindelijk niet ziek werd, vonden de meeste proefpersonen dat de de actie van de vrouw moraal acceptabel was.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Verstoorde activiteit

Het is al langer bekend dat de rechter pariëtaal-temporale junctie wordt geactiveerd als mensen morele oordelen vormen over de acties van anderen. Volgens de wetenschappers suggereren de nieuwe onderzoeksresultaten dat de moraal van mensen kan worden gemanipuleerd door de activiteit in het hersengebied te verstoren.

“Onze experimenten tonen aan dat het vermogen om goed van kwaad te onderscheiden erg afhangt van de activiteit in de rechter pariëtaal-temporale junctie, vooral als het gaat om mislukte pogingen om iemand kwaad te doen.”, verklaart hoofdonderzoeker Liane Young in de Britse krant The Times.

Geen Schade

“Als de activiteit in dit hersendeel wordt verstoord, worden de morele oordelen van de proefpersonen gestuurd door de opvatting: zo lang iemand geen schade heeft aangericht, heeft hij ook niets fout gedaan”, aldus Young.

Volgens de wetenschappers hoeft echter niemand bangt te zijn dat zijn geweten zal worden gemanipuleerd in het dagelijks leven. De techniek met de magnetische velden die werd gebruikt tijdens het experiment is onmogelijk in het geheim toe te passen.