AMSTERDAM – Cavia’s die worden gehouden door mensen presteren beter bij intelligentietesten in een  waterdoolhof dan hun wilde soortgenoten. Dat hebben Duitse wetenschappers aangetoond.

De onderzoekers van de Universiteit van Münster lieten enkele cavia’s los in een zogenaamd Morris waterdoolhof. Dat is een bak met water waarin de dieren moeten zwemmen naar een verborgen platform, dat zich net onder het wateroppervlak bevindt. Op de zijkant van het doolhof staan symbolen zoals gekleurde rondjes die de dieren de weg moeten wijzen.

Sommige van de cavia’s die deelnamen aan het experiment, werden door mensen gehouden. Anderen waren afkomstig uit de vrije natuur.

Symbolen

Uit het onderzoek bleek dat de ‘huiscavia’s’ veel sneller dan hun wilde soortgenoten in staat waren om het verborgen platform in de waterbak te vinden met behulp van de 'wegwijzers'. De wilde cavia’s bleken echter te beschikken over meer uithoudingsvermogen en slaagden daardoor vaak alsnog voor de test.

De wetenschappers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Zoology.

Problemen oplossen

Volgens de onderzoekers kunnen huiscavia’s beter navigeren in een doolhof omdat ze gewend zijn om te leven in omgevingen die door de mens zijn gemaakt.  “Zowel de wilde cavia’s als de huiscavia’s waren in staat om de weg te vinden in het waterdoolhof”, verklaart hoofdonderzoeker Lars Lewejohann op Discovery News.

“Maar de huisdieren waren opmerkelijk genoeg in het voordeel als het ging om ruimtelijke oriëntatie. Dat suggereert dat ze zich aan hebben gepast aan door mensen gemaakte omgevingen en daardoor beter in staat zijn om problemen op te lossen”, aldus Lewejohann.