AMSTERDAM – Een mestkever van de soort Onthophagus Taurus is door wetenschappers uitgeroepen tot het sterkste insect ter wereld.

Onderzoekers van Queen Mary, University of London testten de trekkracht van de Onthopagus Taurus door te meten hoe veel gewicht er nodig was om het diertje uit zijn hol te trekken.

Het experiment wees uit dat de mestkever in staat is om maarliefst 1114 keer zijn eigen lichaamsgewicht te trekken. Dat is vergelijkbaar met een mens van 70 kilo die zes volgeladen dubbeldekkerbussen aan een touw vooruit trekt.

Vrouwtjes

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B. Volgens hoofdonderzoeker Rob Knell heeft de mestkever zijn ongelooflijke kracht vooral nodig bij gevechten om vrouwtjes.

“Insecten staan bekend om hun ongelooflijke kracht”, verklaart Knell op de Amerikaanse nieuwssite Physorg.com. “En die krachten hebben vooral te maken met hun curieuze sekslevens. Vrouwelijke mestkevers van deze soort graven tunnels waarin de mannetjes met hen paren. Als een mannetje een tunnel aantreft die al bezet is door een rivaal, vechten ze door hun hoorns te kruisen en elkaar weg te duwen.”