AMSTERDAM – Als mensen een beslissing nemen, is dat te zien aan hun ogen, omdat hun pupillen zich verwijden. Dat suggereren Australische onderzoekers in  een nieuwe studie.

Wetenschappers van de Universiteit van Melbourne lieten proefpersonen plaatsnemen voor een computerscherm waarop achtereenvolgens vijf cijfers gedurende twee seconden in beeld verschenen.

De deelnemers aan het experiment moesten steeds twee van de vijf cijfers uitkiezen en onthouden. Tijdens dat proces werden hun ogen gescand. Uit het onderzoek bleek dat de pupillen van de proefpersonen zich het meest verwijdden als ze keken naar de twee cijfers die ze uitkozen en in gedachten hielden.

Voorspellen

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Human Neuroscience.

Op basis van de oogscan konden de onderzoekers uiteindelijk met een zekerheid van 62 procent tot 100 procent voorspellen welke twee cijfers de proefpersonen hadden gekozen om te onthouden.

Hormoon

Het verwijden van de pupillen gebeurt onder invloed van het hormoon noradrenaline. Hoofdonderzoeker Olivia Carter vermoedt dat het hormoon ook een rol speelt bij het definitief nemen van beslissingen, waar we onbewust al naar neigen.