AMSTERDAM – Wetenschappers zijn er in geslaagd om het DNA van onder meer de uitgestorven olifantvogel te isoleren uit opgegraven eierschalen.

Een internationaal team van onderzoekers onder leiding van Charlotte Oskam van Murdoch University in Australië onttrok genetisch materiaal van verschillende vogels zoals eenden, emoes en de uitgestorven moa uit fossielen van eierschalen.

Ze stuitten ook op DNA van de zogenaamde olifantvogel, een dier dat leek op een struisvogel en ruim drie meter lang en 500 kilo zwaar kon worden. De vogel was niet in staat om te vliegen en stierf ongeveer 1000 jaar geleden uit.

Botten

Het is voor het eerst dat wetenschappers er in zijn geslaagd om genetisch materiaal te isoleren uit eierschalen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

“Onderzoekers hebben jarenlang tevergeefs geprobeerd om DNA uit eierschalen te onttrekken”, verklaart hoofdonderzoeker Oskam op BBC News. “Nu blijkt dat ze een methode gebruikten die wel geschikt was voor botten, maar niet voor fossiele eierschalen.”

Omelet

De onderzoekers hopen meer informatie over de vogels te kunnen halen uit het genetisch materiaal uit de eierschalen. Zo kan het DNA van de olifantvogel mogelijk uitwijzen waarom het dier van de aardbodem verdween.

Volgens onderzoeker Parker Pearson van de Universiteit van Sheffield werd er waarschijnlijk niet door mensen gejaagd op de gigantische vogel. “Er is zelfs geen bewijs dat mensen de eieren van de olifantvogel aten, ook al kon je met een ei een omelet maken voor ongeveer dertig personen.”