AMSTERDAM – Bonobo’s zijn naast mensen de enige dieren die hun voedsel bij voorkeur delen met soortgenoten. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt tijdens een experiment met de apen.

Wetenschappers van Duke University in Durham gaven verschillende bonobo’s in een opvangcentrum in Congo toegang tot een kamer met voedsel.

Naast de voedselkamer bevonden zich twee andere ruimtes. Eén van die vertrekken was leeg, maar in de andere zat ook een bonobo achter een deur die vanaf de buitenkant eenvoudig kon worden geopend met een pin.

De aap in de kamer met het voedsel kon kiezen of hij de maaltijd alleen opat, of de deur opende voor zijn soortgenoot om samen te eten. Opvallend genoeg besloten de bonobo’s meestal om de aap uit de andere kamer ook toegang te geven tot de maaltijd (zie filmpje onderaan).

Aanlokkelijk

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

“We hebben duidelijk aangetoond dat de proefdieren er vaak voor kozen om de deur vrijwillig te openen, zodat hun soortgenoten konden meegenieten van het aanlokkelijke voedsel”, verklaart hoofdonderzoeker Brian Hare op BBC News. “En dat terwijl ze de maaltijd ook gemakkelijk alleen op hadden kunnen eten.”

Altruïsme

De wetenschappers twijfelen nog of het eetgedrag van de bonobo’s volledig kan worden verklaard met altruïsme. Het is ook mogelijk dat de apen hun soortgenoten een plezier doen in de hoop dat ze daar later een gunst voor terugkrijgen.

Video