AMSTERDAM - Mensen die alcohol drinken waaraan extra veel zuurstof is toegevoegd, herstellen daarna sneller van hun dronkenschap. Dat blijkt uit een experiment van Zuid-Koreaanse wetenschappers.

Onderzoekers van Chungnam National University zetten 30 mannen en 19 vrouwen een drankje met een alcoholpercentage van 19 procent voor.

Alle proefpersonen moesten 360 milliliter van de vloeistof drinken. Maar sommige deelnemers aan het experiment kregen een drankje waaraan extra veel opgeloste zuurstof was toegevoegd. Na het drinkfestijn hielden de onderzoekers in de gaten hoe snel het alcoholpromillage in het bloed van de proefpersonen afnam.

Snel herstel

Het lichaam van de meeste mensen was na ongeveer vijf tot zes uur weer ‘alcoholvrij’. Maar de proefpersonen die de speciale, zuurstofrijke drank achterover hadden geslagen, waren gemiddeld genomen 23 tot 27 minuten sneller hersteld van de alcoholische versnapering dan de anderen. Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist.

Volgens de onderzoekers suggereert het experiment dat het toevoegen van opgeloste zuurstof aan alcoholische dranken ervoor zorgt dat mensen sneller herstellen van hun dronkenschap.

Minder ongelukken

"Alcohol die met zuurstof is verrijkt, kan mensen sneller weer nuchter laten worden en ervoor zorgen dat ze minder last hebben van bijwerkingen, zonder dat het eerste effect van de alcohol vermindert", verklaart hoofdonderzoeker Kwang-il Kwon in de Britse krant The Daily Telegraph.

"De snellere daling van het alcoholpromillage in het bloed zou ervoor kunnen zorgen dat er minder alcoholgerelateerde ongelukken gebeuren", aldus de wetenschapper.

De volledige resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Alcoholism: Clinical & Experimental Research.