AMSTERDAM – Mensen die zich blij voelen, worden als gevolg daarvan zelfzuchtiger en zijn minder snel geneigd om anderen een plezier te doen. Dat beweren Australische wetenschappers in een nieuwe studie.

De onderzoekers van de Universiteit van New South Wales lieten enkele tientallen proefpersonen een test maken waarmee zogenaamd hun denkvermogen werd gemeten. In werkelijkheid was de test nep, de uitslag werd verzonnen om de stemming van de deelnemers te beïnvloeden.

De helft van de proefpersonen kreeg te horen dat ze uitstekend hadden gepresteerd om hen een blij gevoel te geven. De andere deelnemers kregen een teleurstellende uitslag voor hun neus, zodat ze enigszins droevig werden.

Loterij

Vervolgens reikten de onderzoekers aan alle deelnemers aan het experiment 10 tickets voor een loterij uit. De proefpersonen kregen de optie om alle loten zelf te houden, of enkele tickets weg te geven aan andere mensen. Al snel bleek dat de 'blije' mensen vaker geneigd waren om alle loten zelf te houden dan de mensen die waren teleurgesteld.

Later voerden de onderzoekers hetzelfde experiment nog eens uit. Alleen werd de stemming van mensen nu beïnvloed door een droevige of een opbeurende film. Het resultaat was hetzelfde. Wederom bleken ‘blije’ mensen minder snel geneigd om hun loterijtickets weg te geven dan mensen met een negatieve stemming.

Verlangens

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Social Psychology.

Volgens de wetenschappers bewijst het onderzoek dat gelukkige mensen meer op hun eigen verlangens gericht zijn. Negatieve gevoelens zouden er juist voor zorgen dat mensen meer aandacht hebben voor hun omgeving.

Evolutionair signaal

“Een positief gevoel is in feite een evolutionair signaal dat mensen ervan op de hoogte stelt dat de situatie veilig en niet bedreigend is”, verklaart hoofdonderzoeker Joe Forgas in het Britse tijdschrift New Scientist. Dit moedigt mensen volgens Forgas aan om meer van hun eigen gedachten en voorkeuren uit te gaan, waardoor ze zelfzuchtiger worden.

“Een negatieve stemming produceert daarentegen juist een denkstijl die meer waakzaam en attent is, waardoor er meer aandacht is voor de behoeften van de directe omgeving”, aldus Forgas.