Resten van 'mensenetende' krokodil ontdekt

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben in Afrika de resten ontdekt van een monsterachtige krokodil die ruim zeven meter lang was en vermoedelijk jacht maakte op mensen.

Onderzoekers van de Universiteit van Iowa ontdekten het fossiel van de krokodil in een 1,8 miljoen jaar oude rotspartij in de Olduvaikloof in Tanzania.

Het dier heeft de naam Crocodylus anthropophagus gekregen, wat mensenetende krokodil betekent in het Grieks.

De krokodil had een monsterachtig uiterlijk. Zijn lichaam was ongeveer 7,5 meter lang en op zijn kop zaten twee hoorns. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PloS One.

Tandafdrukken

De krokodil was vermoedelijk het grootste roofdier waar de voorouders van de mens in Afrika mee te maken kregen. Volgens de Amerikaanse onderzoekers is de kans groot dat het dier actief jacht maakte op mensachtigen.

Er zijn in Tanzania al eerder botresten van oermensen gevonden waarop bij nader inzien tandafdrukken van de Crocodylus anthropophagus staan.

“Ik kan niet garanderen dat deze krokodillen onze voorouders doodden”, verklaart hoofonderzoeker Chris Brochu in het Britse tijdschrift New Scientist. “Maar bijten deden ze zeker.”

Relatief groter

De 'mensenetende' krokodil was volgens Brochu in staat om oermensen compleet te verslinden.

“De dieren waren ongeveer zo groot als een moderne Nijlkrokodil”, aldus Brochu. “Maar hoewel ze misschien niet groter waren dan hun moderne soortgenoten, waren mensachtigen destijds kleiner. Relatief gezien waren de krokodillen dus wel groter dan nu.”

'Mensenetende' krokodil