'Woon-werkverkeer van mensen voor 93 procent voorspelbaar'

AMSTERDAM – De reispatronen van mensen zijn bijna volledig te voorspellen op basis van hun gedrag in het verleden. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond met gegevens van mobiele telefoons.

Onderzoekers van het Center for Complex Network Research van Northeastern University in Boston bestudeerden de mobiliteit van 50.000 anonieme proefpersonen aan de hand van de gegevens van hun mobiele telefoon. De deelnemers aan het experiment waren willekeurig gekozen uit een groep van 10 miljoen mensen.

Door het woon-werkverkeer van elke proefpersoon nauwkeurig in kaart te brengen met de computer, konden de wetenschappers daarna gemiddeld voor 93 procent voorspellen waar ze heen gingen op welk moment van de dag.

Grote afstanden

Het maakte daarbij niet uit of mensen vaak grote afstanden aflegden of voornamelijk in en rondom hun woonplaats reisden.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Iedereen voorspelbaar

“Hoewel de meeste mensen in het dagelijks leven maar korte afstanden reizen en slechts een paar uitzonderingen zich bewegen over honderden kilometers, volgt iedereen een simpel patroon dat onafhankelijk is van tijd en afstand”, verklaart hoofdonderzoeker Albert-László Barabási op nieuwssite Physorg.com.

“Individuen die vaak spontaan reizen vind je bijna niet in de populatie”, aldus Barabási. “Bijna iedereen is even voorspelbaar.”