'Genvariant kan biologische veroudering versnellen'

AMSTERDAM - Nederlandse en Britse wetenschappers hebben een genvariant geïdentificeerd die er vermoedelijk voor zorgt dat het lichaam van mensen sneller veroudert.

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit van Leicester en het King’s College Londen onderzochten het DNA van bijna 3000 mensen.

Ze ontdekten daarbij een genvariant die in verband kon worden gebracht met relatief korte telomeren in het DNA van de proefpersonen.

Telomeren zijn de uiteinden van chromosomen, die vermoedelijk bepalen hoe vaak een cel zich kan delen. De cellen van personen met relatief korte telomeren kunnen zich waarschijnlijk minder vaak delen, waardoor het lichaam sneller veroudert.

Ouder uiterlijk

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

De genvariant die leidt tot kortere telomeren komt volgens de wetenschappers voor bij ongeveer 7 procent van de wereldbevolking. Mensen die één kopie van het gen erven, zouden gemiddeld genomen drie jaar ouder lijken dan hun leeftijdsgenoten. Iemand met twee kopieën van de genvariant zou zelfs zeven acht jaar ouder lijken.

Celdeling

"Individuen worden geboren met telomeren van verschillende lengtes”, verklaart hoofdonderzoeker Nilesh Samani in de Britse krant The Independent. “Telomeren worden in veel gevallen korter als cellen zich delen en verouderen. De lengte van telomeren wordt daardoor gezien als een marker voor biologische veroudering.

“In deze studie hebben we ontdekt dat individuen met een bepaalde genetische variant kortere telomeren hebben en dus waarschijnlijk biologisch ouder zijn dan hun kalenderleeftijd”, vertelt onderzoeker Pim van der Harst van de afdeling Cardiologie UMCG, die een belangrijk deel van het onderzoek in Leicester en Groningen uitvoerde.

Effect

“Het effect was behoorlijk, één kopie van de variant zorgt ervoor dat de telomeren gemiddeld 75 basenparen korter zijn, wat normaal gesproken drie levensjaren duurt", aldus Van der Harst. "Van beide ouders kun je deze variant erven en als je er twee hebt ben je biologisch gezien zeven jaar ouder.”