LONDEN - Het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet trekt een artikel uit 1998 in. In de studie werd gesuggereerd dat de bmr-inenting kan leiden tot autisme en darmproblemen, maar geen enkel vervolgonderzoek leverde de resultaten op die de auteur had beschreven.

Het artikel leidde er de afgelopen jaren toe dat steeds minder ouders hun kinderen lieten inenten tegen de bof, de mazelen en de rodehond.

Een Brits medisch college oordeelde vorige week dat de wetenschapper die het artikel had geschreven, de Amerikaanse arts Andrew Wakefield, ''oneerlijk en onverantwoordelijk'' had gehandeld.

Zo verzweeg hij dat hij werd betaald om advies te geven aan advocaten van ouders die vonden dat hun kinderen schade hadden opgelopen door de bmr-prik.