AMSTERDAM – De evolutie van menselijke handen werd gedreven door veranderingen in de vorm van onze voeten. Dat suggereert een nieuwe studie van wetenschappers uit Canada.

De onderzoekers van de Universiteit van Calgary voerden precisiemetingen uit op de handen van een groep mensen en een groep chimpansees.

Ze vonden daarbij sterke overeenkomsten tussen de afmetingen van de voeten en handen van verschillende individuen.

De uitkomsten van het onderzoek gebruikten de wetenschappers om een wiskundig model te ontwikkelen, waarmee ze aantoonden dat de vorm van voeten gedurende de evolutie een grote invloed had op de ontwikkeling van de handen bij de eerste aapachtige mensen.

Gereedschap

Ook het vermogen van oermensen om stenen gereedschap te vervaardigen met hun handen zou indirect zijn voortgekomen uit de evolutie van de voeten. De uitkomsten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.

Volgens de wetenschappers bevestigt hun model een theorie van Charles Darwin, de bedenker van de evolutietheorie.

“Darwin was één van de eerste wetenschappers die een relatie legde tussen het ontstaan van steentechnologie en het moment waarop mensen op twee benen begonnen te lopen”, verklaart hoofdonderzoeker Campbell Rolian op BBC News.

Vrije handen

“Zijn idee was dat het twee aparte gebeurtenissen waren, die na elkaar plaatsvonden. Darwin geloofde dat het lopen op twee benen ervoor zorgde dat de handen vrij kwamen, zodat ze verder konden evolueren en andere doeleinden kregen”, aldus Rolian.

Het onderzoek van de Canadese onderzoekers suggereert echter een nog sterker verband tussen de twee lichaamsdelen.

Lange teen

“Wij hebben nu laten zien dat de veranderingen in handen en voeten vergelijkbare ontwikkelingen zijn", verklaart Rolian. "Een verandering in het ene lichaamsdeel heeft effecten die tot uiting komen in het andere lichaamsdeel. Als je bijvoorbeeld een lange grote teen hebt, heb je meestal ook een lange duim.”