AMSTERDAM - Een van de sterren van het beroemde dubbelstersysteem Algol is de bron van een reusachtige magnetische lus. Dat blijkt uit onderzoek met een wereldwijd netwerk van gevoelige radiotelescopen, zo meldt Nature donderdag.

Algol bevindt zich op een afstand van 93 lichtjaar. Hij bestaat uit een ster van ongeveer drie zonsmassa's en een lichtere begeleider die op een afstand van minder dan 10 miljoen kilometer om elkaar wentelen.

Vanaf de aarde gezien schuiven de om elkaar draaiende sterren bij elke omloop voor elkaar langs, wat in regelmatige helderheidsvariaties resulteert die gemakkelijk waarneembaar zijn met het blote oog.

De pas ontdekte magnetische lus komt voort uit de polen van de lichte begeleider en wijst steeds in de richting van de zware ster. Volgens de onderzoekers kan het bestaan ervan de uitbarstingen op röntgen- en radiogolflengten helpen verklaren die eerder bij Algol zijn waargenomen.

Volgens hen is de kans groot dat in andere dubbelstersystemen soortgelijke magnetische structuren bestaan.