AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben met een genetisch onderzoek ontdekt hoe het komt dat honden van het ras Shar-Pei als puppy een extreem rimpelige huid hebben.

Onderzoekers van de Universiteit van Washington analyseerden de genen van tien verschillende honden met stamboom van het ras Shar-Pei.

Ze stuitten op 155 verschillende locaties in het DNA van de dieren die verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor hun opvallende verschijning.

Met name een verandering in een gen met de naam HAS2 is volgen de onderzoekers belangrijk.
Dat gen produceert namelijk enzym dat een belangrijke rol speelt bij de vorming van huid.

Hondenfokker

“Waarschijnlijk is er ooit een mutatie opgetreden in dit gen en heeft dat geleid tot een erg rimpelige puppy”, verklaart hoofdonderzoeker Joshua Akey op BBC News. “Een hondenfokker heeft toen vermoedelijk gedacht: ‘hé wat interessant, ik ga selecteren op deze eigenschap en meer van deze honden fokken’”.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Wolven

Wetenschappers doen veel onderzoek naar de genen van honden. Sinds wolven ruim 10.000 jaar geleden werden gedomesticeerd, zijn er meer dan 400 hondenrassen ontstaan met de meest uiteenlopende uiterlijke kenmerken en eigenschappen.

Door de genen te analyseren die daarvoor verantwoordelijk zijn, hopen wetenschappers de genetische oorzaak van bepaalde eigenschappen en aandoeningen te vinden bij honden, maar ook bij mensen.

Menselijke huid

“Er zijn ook zeldzame gevallen van mensen die als gevolg van een genmutatie een zeer gerimpelde huid hebben”, aldus Akey.