AMSTERDAM – De sociale voorkeur voor monogamie ontstond vermoedelijk om mannen en vrouwen ervan te verzekeren dat hun land bij de juiste erfgenamen terecht zou komen. Dat suggereert een nieuwe Amerikaanse studie.

Onderzoekers van de Universiteit van Harvard en het University College in Londen ontwikkelden een computermodel waarbij het gedrag van twee bevolkingsgroepen werd nagebootst gedurende twee generaties.

De ene populatie gedroeg zich monogaam, de leden van de andere bevolkingsgroep deden aan polygamie.

Uit de simulatie bleek dat de materiële eigendommen van de bevolkingsleden in de eerste groep veel vaker bij de familieleden terechtkwamen die genetisch het meeste aan hen verwant waren. Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist.

Vruchtbare grond

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution Biology.

Volgens de onderzoekers suggereert het model dat monogamie sociaal gezien aantrekkelijk werd voor zowel mannen als vrouwen toen landbouw ontstond in gebieden waar vruchtbare grond schaars was.

Mannen waren er door monogamie van verzekerd dat hun land niet werd verdeeld over een te groot aantal nakomelingen. Hun grond zou waardeloos zijn geworden als het in te veel kleine stukjes werd gehakt. En alle nakomelingen zouden in dat geval moeite hebben om te overleven.

Religie

Ook voor vrouwen was het huwelijk een garantie dat hun kinderen de beschikking kregen over een goede erfenis.

De conclusies van het onderzoek weerspreken de gangbare theorie dat monogamie ontstond vanwege religie en het sociale voordeel dat mannen minder hoefden te vechten om vrouwen. Mannen zouden volgens die theorie hun persoonlijke interesses opzij hebben gezet voor het belang van de groep.

Strategie

Maar volgens de onderzoekers van Harvard en het University College hoeft monogamie geen nadeel te zijn voor mannen.

“Er zijn bepaalde situaties waarin een monogaam huwelijk een betere strategie is voor zowel mannen als vrouwen”, verklaart hoofdonderzoekster Laura Fortunato in het Britse tijdschrift New Scientist. “Het is nu eenmaal niet handig om een stuk land te hebben dat niet groot genoeg is om het over je hele familie te verdelen.”