AMSTERDAM - Een gen waarvan de wetenschap dacht dat het bij een vorm van kinderkanker een tumor helpt te onderdrukken, blijkt juist de kanker te versnellen.

Als het gen wordt 'uitgezet', verdwijnt het gezwel. ''Van alle tientallen tot honderden genen die bij een tumor zijn ontregeld, speelt deze enkele een cruciale rol'', zei onderzoeker Marcel Kool van het AMC in Amsterdam.

De resultaten van zijn onderzoek verschenen dinsdag op de website van het wetenschappelijke blad Cancer Research.

Sprouty1

Door deze ontdekking kan op termijn spierkanker, waar het in dit onderzoek om gaat, beter worden behandeld. Wetenschappers moeten dan een manier hebben gevonden om de zogenoemde sprouty1 te beïnvloeden.

Kool denkt onder meer aan gentherapie. Ook vermoedt hij dat de behandeling van verwante soorten zoals longkanker eveneens baat hebben bij deze ontdekking.

Skeletspiertumoren

Bij ongeveer dertig tot veertig kinderen per jaar ontwikkelen zich skeletspiertumoren (rhabdomyosarcomen).

Ruim de helft overleeft de ziekte niet. De tumoren kunnen voorkomen in spieren over het hele lichaam. Afhankelijk van de plek krijgen de patiënten radio- of chemotherapie en worden zij geopereerd.