AMSTERDAM - Wetenschappers hebben een nieuw soort reuzenspin geïdentificeerd in een grensgebied tussen Israël en Jordanië.

Onderzoekers van de Universiteit van Haifa troffen de spin aan in de zandduinen van de Arava-vallei in het zuiden van Israël. Het dier heeft voorlopig de naam Cerbalus Aravensis gekregen.

De spin valt vooral op door zijn gigantische afmetingen. Zijn poten beslaan een gemiddelde breedte van ongeveer 14 centimeter.

“Het is zeer ongewoon om een nieuw soort spin van dit formaat te ontdekken in dit deel van de wereld”, verklaart hoofdonderzoeker Uri Shanas in het Amerikaanse tijdschrift Wired.

Bespringen

Over de leefgewoontes van de reuzenspin is nog weinig bekend. De wetenschappers vermoeden dat het dier niet actief jaagt op prooien, maar zich schuil houdt in een hol van waaruit hij insecten bespringt die toevallig voorbij lopen. De opening van het hol camoufleert de spin vermoedelijk met zand.

Het is echter maar de vraag hoe lang de reuzenspin nog kan overleven. Veel diersoorten in de Israëlische zandduinen worden ernstig bedreigd door menselijke activiteit.

Reuzenspin ontdekt