AMSTERDAM – Vrouwen die op latere leeftijd nog steeds een jonge uitstraling hebben, beschikken meestal over relatief volle lippen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van wetenschappers.

Wetenschappers van Unilever werkten samen met verschillende universiteiten uit heel Europa om te onderzoeken welke uiterlijke factoren leiden tot een jonge uitstraling bij vrouwen.

Ze bestudeerden foto’s van ruim honderd tweelingen tussen 59 en de 81 jaar uit Nederland. Ook werden de gezichten van 162 Britse vrouwen tussen de 45 en 75 jaar onder de loep genomen.

De wetenschappers kwamen tot de conclusie dat alle vrouwen met een relatief jonge uitstraling beschikten over bijzonder volle lippen, zo meldt de Britse krant The Sunday Times.

Bovenlip

De volledige resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS One.

Vooral na het zestigste levensjaar begint de dikte van de lippen sterk uiteen te lopen bij vrouwen.

Bij sommige van de zestigplussers die waren gefotografeerd voor het onderzoek besloeg de afstand tussen het bovenste deel van de bovenlip en het onderste deel van de onderlip slechts drie millimeter. Bij anderen was datzelfde gebied meer dan 2,2 centimeter lang.

Wallen

Volgens de wetenschappers is de dikte van de lippen bij vrouwen veel doorslaggevender voor een jonge uitstraling dan bijvoorbeeld rimpels of wallen.

“Toen we de mensen identificeerden die er jong uitzagen voor hun leeftijd, viel ons vooral op hoe hun lippen verschilden van andere vrouwen”, verklaart hoofdonderzoeker David Gunn in The Sunday Times.

Ouderdomsvlekken

Vrouwen lijken echter weinig te kunnen doen om de dikte van hun lippen op latere leeftijd op peil te houden. “Het is een uiterlijk kenmerk dat sterk genetisch is bepaald”, aldus Gunn.

Naast de grootte van de lippen zijn in mindere mate huidbeschadigingen, ouderdomsvlekken en grijs haar van invloed op de geschatte leeftijd van vrouwen, zo blijkt uit het onderzoek.