AMSTERDAM – De vrouwelijke reuzenpad blaast haar lichaam op tot grote proporties om ervoor te zorgen dat mannetjes niet met haar kunnen paren. Dat hebben Australische onderzoekers ontdekt doormiddel van een nogal dieronvriendelijke studie.

De wetenschappers van de Universiteit van Sydney onderzochten het seksuele gedrag van de vrouwelijke agapad, ook wel reuzenpad genoemd.

Die dieren kunnen hun lichaam opblazen tot een groter formaat. Dat verdedigingsmechanisme gebruiken ze bijvoorbeeld als ze worden aangevallen door roofdieren.

Maar de wetenschappers hebben ontdekt dat de vrouwtjespadden zichzelf ook vaak ‘oppompen’ als ze worden benaderd door een kleiner mannetje dat hen niet aanstaat.

Seksuele selectie

Het mannetje kan dan zijn poten niet om het lichaam van het vrouwtje houden en is dus ook niet in staat om met haar te paren. Op deze manier kunnen de vrouwtjespadden hun seksuele partners nauwkeurig selecteren op formaat. Dat meldt nieuwssite Physorg.com

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

“De eigenschappen die het vrouwtje in staat stellen om roofdieren te verjagen, kan ze ook gebruiken om ongewenste mannelijke achtervolgers van zich af te schudden”, schrijft hoofdonderzoeker Benjamin Phillips.

Necrofilie

Overigens gebruikten de onderzoekers niet bepaald diervriendelijke onderzoeksmethoden. Zo lieten de wetenschappers enkele mannelijke reuzenpadden paren met de dode vrouwtjes om de sterkte van hun grip beter te kunnen meten.

Ook werd er met behulp van een pomp lucht geblazen in enkele vrouwtjespadden om in kaart te brengen hoe ver de lichamen konden uitrekken.