'Antilichaam kan prostaatkanker uitroeien'

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers zijn een antilichaam op het spoor gekomen, dat in staat is om prostaatkankercellen te vernietigen.

De onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvannia ontdekten tijdens een experiment met muizen dat een antilichaam met de naam F77 zich gemakkelijker hecht aan kwaadaardige cellen dan aan goedaardig celweefsel. Het eiwit zorgt er verder voor dat prostaatkankercellen vrijwel direct afsterven.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift
Proceedings of the National Academy of Sciences. Volgens de onderzoekers biedt de ontdekking van het antilichaam F77 nieuw perspectief voor de diagnose en behandeling van prostaatkanker.

Uitroeien

Met behulp van de antistof lukte het de wetenschappers om 95 procent van alle cellen met prostaatkanker in de lichamen van de muzien uit te roeien. Ook bleek F77 een effectief middel om uitzaaiingen te bestrijden, zo meldt persbureau AFP.

"Het antilichaam initieert de directe dood van cellen met prostaatkanker en voorkomt de groei van uitzaaiingen en tumoren", zo schrijven de onderzoekers in hun studie.

Latere leeftijd

Prostaatkanker is volgens de wereldgezondheidsorganisatie WHO na huidkanker de meest voorkomende vorm van kanker onder mannen. De meeste mannen krijgen de ziekte pas op later leeftijd.