AMSTERDAM – Mensen vinden gemakkelijker een oplossing voor een wiskundig probleem als ze hardop denken. Dat hebben Spaanse wetenschappers ontdekt bij een experiment.

De onderzoekers van de Universiteit van Grenada filmden een groot aantal wiskundestudenten die zich in een afgezonderde ruimte bogen over een ingewikkelde opgave.

Terwijl de deelnemers aan het experiment hun hersenen lieten kraken, werden ze op video vastgelegd.

Uit het onderzoek bleek dat de proefpersonen die hardop nadachten over een wiskundig probleem gemiddeld genomen vaker en sneller de oplossing vonden. Ook het maken van tekeningen hielp de studenten bij het vinden van het juiste antwoord.

Stilte

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Research in Educational Psychology.

Volgens de onderzoekers zouden de uitkomsten van hun studie er op wijzen dat er tijdens wiskundelessen nogal eens verkeerde regels worden gehanteerd. Zo zou het belang van werken in absolute stilte vaak worden overschat.

Succes

“De mogelijkheid om hardop te kunnen praten of tekeningen te kunnen maken, is nauw verwant aan het succes bij het oplossen van problemen”, verklaart hoofdonderzoeker Jose Luis Villegas Castellanos in de Britse krant The Daily Telegraph.

“Studenten die hardop denken tijdens het oplossen van een wiskundig probleem creëren voor zichzelf meer mogelijkheden om de juiste oplossing te vinden, dan studenten die stil zijn”, aldus Villegas Castellanos.