AMSTERDAM – Het nuttigen van donkere dranken zoals bourbon leidt tot een zwaardere kater dan het drinken van heldere dranken zoals wodka. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Onderzoekers van Brown University in de stad Providence zetten 95 gezonde proefpersonen zo veel mixdrankjes voor dat het alcoholgehalte in hun adem steeg naar 0,11 procent.

De deelnemers aan het experiment kregen een aantal glazen cola gemixed met bourbon of wodka.

Vervolgens mochten ze een nacht slapen en werd hun hersenactiviteit in de gaten gehouden.

De volgende ochtend om zeven uur bleek uit de verklaringen van mensen die bourbon hadden gedronken dat ze over het algemeen een zwaardere kater beleefden dan de wodkadrinkers. Ze hadden meer last van hoofdpijn, dorst, slapeloosheid en gebrek aan eetlust.

Gifstoffen

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Alcoholism: Clinical and Experimental Research.

De wetenschappers vermoeden dat de uitwerking van de dranken te maken met de hoeveelheid giftige stoffen in de vloeistoffen. Bourbon bevat veel meer van die stoffen, zoals aceton en aceetaldehyde.

Graadmeter

Een goede graadmeter voor het ‘gifgehalte’ van een drank is volgens de onderzoekers de kleur van de vloeistof. Over het algemeen geldt: hoe helderder de drank, hoe minder gifstoffen.

“Hoewel de alcohol alleen al genoeg is om mensen zich de volgende dag ziek te laten voelen, kunnen deze toxische substanties de ziektesymptomen versterken, omdat ons lichaam er hevig op reageert”, zo verklaart hoofdonderzoekster Damaris Rohsenow in de Britse krant The Daily Mail.

Intellectuele prestaties

Overigens bleek uit het onderzoek ook dat alle proefpersonen de ochtend na het drinkfestijn slechter presteerden tijdens tests waarbij hun hersenprestaties werden gemeten.

Hierbij werd echter geen verschil gemeten tussen wodkadrinkers en de mensen die bourbon hadden genuttigd.