AMSTERDAM – De manier waarop mannen en vrouwen naar spullen zoeken in winkels wordt deels bepaald door hun verschillende evolutionaire achtergrond. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan ondervroegen ruim 400 mannelijke en vrouwelijke proefpersonen over hun winkelgedrag.

De deelnemers aan het onderzoek moesten reageren op verschillende stellingen, zoals ‘ik kan mijn weg zonder problemen vinden in een nieuwe winkel, omdat ik weet welke producten meestal naast elkaar liggen.’

Een andere stelling was: ‘ik onthoud waar dure spullen te koop zijn die ik leuk vind, zodat ik terug kan gaan als het uitverkoop is.’

Verzamelaars

De uitkomsten van de studie suggereren dat het winkelgedrag van vrouwen vooral wordt bepaald door hun evolutionaire achtergrond als verzamelaar. Mannen zouden zich meer als jager gedragen in winkelcentra.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Social, Evolutionary and Cultural Psychology.

Volgens hoofdonderzoeker Daniel Kruger vergelijken en sorteren vrouwen verschillende producten in hun hoofd op dezelfde manier als ze vroeger de meest geschikte planten uitkozen voor de maaltijd.

Jagers

Mannen zouden zich tijdens het winkelen meer als jager gedragen en meteen met een product van hun keuze naar huis willen.

Dat gedrag zou zijn terug te leiden naar de jacht in de oertijd, waarbij mannen zo snel mogelijk een dier probeerden te schieten om vlees naar hun vrouw en kinderen te kunnen brengen.

Herinnering

“Als vrouwen een winkel binnenlopen en een leuke sweater van 200 dollar zien waarvoor ze niet zo veel geld willen betalen, slaan ze die herinnering op en gaan ze later nog eens in die winkel kijken”, verklaart hoofdonderzoeker Kruger op Discovery News.

“Als een man een specifiek product in zin hoofd heeft, gaat hij een winkel in, neemt hij het mee en komt hij meteen weer naar buiten”, aldus Kruger.