AMSTERDAM – Vrouwen die extra testosteron krijgen toegediend, worden niet agressiever, maar juist socialer. Dat hebben Zwitserse wetenschappers vastgesteld met een experiment.

De onderzoekers van de Universiteit van Zurich lieten 121 vrouwen een spel spelen, waarbij de deelnemers 10 dollar ontvingen. De vrouwen moesten een deel van dat geld vervolgens doneren aan een tweede proefpersoon.

Alleen als de tweede vrouw akkoord ging met het bod, mocht de eerste vrouw de rest van het geld houden.

Sommige deelnemers aan het spel kregen van tevoren een testosteronpil toegediend, anderen ontvingen een placebo. Uit het onderzoek bleek dat vrouwen die een testosteronpil hadden gekregen over het algemeen vrijgeviger waren dan vrouwen die een placebo hadden geslikt.

Statusgevoelig

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Volgens de onderzoekers bewijst het experiment dat testosteron lang niet altijd zorgt voor agressie. In plaats daarvan zou het hormoon mensen vaak meer statusgevoelig maken, wat in veel gevallen leidt tot socialer en vrijgeviger gedrag.

De wetenschappers verwachten dat dit effect niet alleen bij vrouwen optreedt, maar ook bij mannen.

Psychologisch

“De aanname dat testosteron alleen agressief en egoïstisch gedrag veroorzaakt bij mensen kunnen we met dit onderzoek weerleggen”, verklaart onderzoeker Christoph Eisenegger in de Britse krant The Times.

Door de bekendheid van het hormoon testosteron zou er echter ook een psychologisch effect zijn opgetreden tijdens het onderzoek.

Gierig

Zodra de vrouwen werd verteld dat ze een extra dosis testosteron in hun lichaam hadden, werden ze gek genoeg toch egoïstischer en doneerden ze minder grote bedragen aan hun medespelers.

“Dit effect werd niet opgewekt door testosteron, maar alleen door de mythe die rond het hormoon hangt”, aldus onderzoeker Ernst Fehr. “Mensen verwachten vooral zelf dat het hormoon ze meer agressief en egoïstisch zal maken en handelen daar dan ook naar.”