AMSTERDAM – Een Amerikaanse wetenschapper heeft een methode ontwikkeld, waarmee haaien kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van de bijtsporen die ze achterlaten op hun slachtoffers.

Onderzoeker George Burgess van de International Shark Attack File bracht in samenwerking met de University of South Florida de bijtpatronen van 14 haaiensoorten in kaart met gedroogde haaienkaken uit verschillende musea.

Met de resultaten van het onderzoek zijn de wetenschappers in staat om bijtsporen op lichamen van mensen of dieren te koppelen aan een specifieke haai. De techniek werkt ook bij sporen op surfplanken of andere objecten.

Slachtoffers

Een artikel over de nieuwe techniek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Marine Biology.

Volgens hoofdonderzoekers Burgess is het koppelen van een bijtspoor aan een specifieke haaiensoort vaak van groot belang voor de slachtoffers van een haaienaanval.

“Veel slachtoffers hebben de behoefte om te weten door wat voor haai ze gebeten zijn”, verklaart Burgess op Discovery News. “Het recht om op te scheppen over de aanval van een haai, is een van de positieve gevolgen van een haaienaanval. Voor het verhaal is het belangrijk dat mensen weten welk dier de schade heeft aangericht.”

Dolfijnkarkas

De nieuwe techniek kan wetenschappers ook helpen om meer te weten te komen over haaien.

“Mensen sturen ons vaak een foto van een dolfijnkarkas of een dode zeeschilpad en willen dan weten door wat voor haai het dier is gebeten”, vertelt onderzoeker Davy Lowry.

“Als wij dan te weten komen dat een tijgerhaai was, kan dat ons helpen om te achterhalen wat tijgerhaaien eten en op welke manier ze hun prooi aanvallen.”