AMSTERDAM – Genen die worden doorgegeven via sperma hebben mogelijk een slechte invloed op de levensduur van zoogdieren. Dat concluderen Japanse wetenschappers na een experiment met muizen.

De onderzoekers van Tokyo University of Agriculture creëerden dertien muizen met twee biologische moeders.

Ze slaagden daarin met een behandeling waarbij de eicellen van een vrouwtjesmuis genetisch zo worden gemanipuleerd dat haar eicellen zich als spermacellen gaan gedragen.

Met dit 'vrouwelijke sperma' kan vervolgens een ander vrouwtje worden bevrucht.

De muizen met twee biologische moeders bleken gemiddeld 186 dagen langer te leven dan muizen die op een normale manier waren verwekt.

Dat is een verlenging van hun leven met ongeveer dertig procent, aangezien muizen meestal na ongeveer 600 tot 700 dagen sterven.

Groter en sterker

De muizen met twee moeders waren over het algemeen ook kleiner en lichter dan hun gewone soortgenoten.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Human Reproduction.

Volgens hoofdonderzoeker Tomohiro Kono suggereert de studie dat het DNA uit mannelijk sperma er voor zorgt dat muizen korter leven. Ook zou het genetisch materiaal van mannen er toe leiden dat hun nakomelingen groter en sterker worden.

Langer leven

De bevindingen van de onderzoekers verklaren mogelijk waarom vrouwen gemiddeld genomen langer leven dan mannen.

“We weten al langer dat vrouwen in vrijwel alle landen ter wereld over het algemeen langer leven dan mannen”, verklaart Kono op nieuwssite ScienceDaily. “En dat verschil tussen de geslachten zie je ook terug bij andere soorten zoogdieren.”

Vrouwelijk voordeel

“Deze studie zou wel eens een antwoord kunnen geven op fundamentele vragen, zoals de vraag of de levensduur van zoogdieren wordt bepaald door het DNA van één of twee ouders”, aldus Kono. “En misschien verklaart dit onderzoek ook wel waarom vrouwen in het voordeel zijn wat betreft levensduur.”