AMSTERDAM – De T-vormige kop van de hamerhaai stelt het dier in staat om heel nauwkeurig afstanden in te schatten en tegelijkertijd onder en boven zich te kijken. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van Florida Atlantic University plaatsten sensoren op de kop van verschillende haaien in een aquarium om de hersenactiviteit van de dieren te meten terwijl ze van verschillende kanten met lampen werden beschenen.

Op die manier konden de onderzoekers het blikveld van de dieren nauwkeurig in kaart brengen.

Het onderzoek wees uit dat hamerhaaien hun ogen op de zijkant van hun T-vormige hoofd kunnen gebruiken om tegelijkertijd te zien wat zich boven en beneden hun lichaam afspeelt.

Binoculaire visie

Ook bleken de hamerhaaien net als mensen te beschikken over binoculaire visie. Dat betekent dat het blikveld van hun ogen met elkaar overlapt, zodat de dieren buitengewoon goed in staat zijn om de afstand tot prooidieren in te schatten.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

Verbaasd

De wetenschappers zijn erg verbaasd over hun eigen bevindingen. “Ik had zelf niet verwacht dat hamerhaaien binoculaire visie zouden hebben, want hun ogen steken een beetje uit aan de zijkant van hun hoofd”, aldus hoofdonderzoekster Michelle McComb op BBC News. “Maar die positie van de ogen blijkt juist de sleutel tot hun uitstekende visie.”

“Deze studie bevestigt dat de ontwikkeling van hun visueel systeem een belangrijke rol heeft gespeeld bij de evolutie van deze bizarre bewoners van de oceanen”, aldus McComb.