AMSTERDAM – Mensen horen niet alleen met hun oren, maar gebruiken ook hun huid om bepaalde klanken thuis te brengen. Dat hebben Canadese wetenschappers vastgesteld.

Onderzoekers van de Universiteit van British Columbia lieten 66 mensen luisteren naar klanken als ‘pa’, ‘ta’, ‘ba’ en ‘da’, terwijl er een storend achtergrondgeluid te horen was.

Ondertussen werd er af en toe ongemerkt wat lucht langs de handen of nek van de proefpersonen geblazen.

Uit het onderzoek bleek dat de deelnemers aan het experiment die luchtstroom vaak gebruikten om de verschillende klanken beter te kunnen verstaan.

Uitpuffen

Bij het produceren van zogenaamde geaspireerde klanken zoals 'pa' en 'ta' worden er normaal gesproken kleine beetjes lucht ‘uitgepuft’ door de spreker. Volgens de wetenschappers slaagden de proefpersonen er daarom beter in om die klanken te herkennen als er een beetje lucht langs hun huid werd geblazen.

Bij het uitspreken van ongeaspireerde klanken zoals 'ba' en 'da', komt normaal gesproken geen lucht vrij. De meeste proefpersonen raakten dan ook in de war als ze een luchtstroming voelden bij het horen van die klanken.

Als er lucht langs hun huid werd geblazen bij de klank ‘ba’, dachten ze vaak dat ze de klank ‘pa’ hoorden. Ook identificeerden ze de klank ‘da’ in dat geval vaak als ‘ta’.

Hersenen

Volgens de wetenschappers suggereren de onderzoeksresultaten dat je hersenen automatisch letten op luchtstromen langs de huid wanneer je een bepaalde klank probeert te thuis te brengen.

“De grote vraag voor ons was wat er zou gebeuren als iemand de klank ‘ba’ zou horen en tegelijkertijd een luchtstroompje langs zijn huid zou voelen dat zo licht was dat hij zich er niet bewust van was”, zo verklaart hoofdonderzoeker Bryan Gick op de website van het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

“Zou zijn brein hem dan voor de gek houden en hem laten denken dat hij de klank ‘pa’ hoorde? Het antwoord was ja.”

Gehoorapparaten

De wetenschappers geloven dat hun bevindingen kunnen leiden tot de ontwikkeling van gehoorapparaten die ook gebruik maken van luchtstromen.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de papieren versie van het wetenschappelijk tijdschrift Nature.