AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben voorspeld op welke manier de radioactieve deeltjes van een nucleaire bom zich zullen verspreiden in een stedelijk landschap.

De wetenschappers van het nucleair onderzoekscentrum Los Alamos National Laboratory  konden de gevolgen van een nucleaire aanval inschatten door te registreren hoe deeltjes van hete gassen zich onder invloed van de wind verspreidden door stedelijke gebieden.

De verschillende gebouwen en terreinen in steden bleken grote invloed te hebben op de verplaatsing van de deeltjes.

Flats en wolkenkrabbers zullen er volgens de onderzoekers bijvoorbeeld voor zorgen dat radioactieve deeltjes van nucleaire bommen meer omhoog worden geblazen door de wind. De deeltjes zullen zich daardoor over een groter gebied verspreiden.

Parkeerplaatsen

Ook op grote parkeerplaatsen die door de zon verwarmd worden, ontstaan volgens de studie vaak opwaartse luchtstromen die nucleaire deeltjes in het rond kunnen blazen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Flow, Turbulence and Combustion.

Tot nu toe gingen wetenschappers er simpelweg vanuit dat de nucleaire deeltjes van een bom zich over een kegelvormig gebied zouden verspreiden.

Meer detail

De onderzoekers willen met behulp van hun bevindingen een gedetailleerder model ontwikkelen waarmee hulpdiensten zich beter kunnen voorbereiden op een nucleaire aanval. Maar voordat het zover is, moet er nog heel wat gebeuren.

“De verspreiding van nucleaire deeltjes is een heel complex natuurkundig proces”, aldus onderzoeker Fernando Grinstein op Discovery News. “De uitval van de nucleaire deeltjes wordt beïnvloed door geometrische kenmerken van een stad en zelfs door specifieke bouwmaterialen.”

"We kunnen vrij eenvoudig modellen ontwikkelen en controleren, zonder dat we extreem krachtige computers of ingewikkelde rekenmodellen nodig hebben. Maar er blijven grote uitdagingen bestaan", aldus Grinstein.

Voorbereiding

Toch zijn veel wetenschappers er van overtuigd dat een goed model van een nucleaire aanval veel slachtoffers kan voorkomen.

“Een goede voorbereiding is het halve werk”, aldus deskundige Rob Duncan van de universiteit van Missouri op Discovery News. “Dit soort simulaties stellen medewerkers van hulpdiensten in staat om al over strategieën en consequenties na te denken voordat een gebeurtenis als deze zich daadwerkelijk voltrekt.”