AMSTERDAM – Het menselijk brein heeft ongeveer een vijfde van een seconde nodig om het passende woord bij een plaatje te vinden. Dat hebben Britse wetenschappers aangetoond met een experiment.

Onderzoekers van de Universiteit van Bangor brachten met een EEG de hersenactiviteit in kaart van mensen die objecten op enkele plaatjes moesten benoemen.

Uit de meting bleek dat het gemiddeld een vijfde van een seconde duurde voordat de hersenen van de proefpersonen een signaal afgaven en het woord werd uitgesproken.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Spreektempo

Volgens de onderzoekers suggereert het experiment dat het ongeveer een vijfde van een seconde duurt voordat een woord door de hersenen wordt 'opgehaald' uit het geheugen. Die bevinding klopt precies met het gemiddelde spreektempo van mensen.

“Een vijfde van een seconde is een erg korte tijd”, verklaart hoofdonderzoeker Guillaume Thierry op nieuwswebsite Physorg.com. “Maar het klinkt logisch als je bedenkt dat het gemiddelde spreektempo rond de vijf woorden per seconde ligt."

Normaal gesprek

"Als we vijf woorden per seconde kunnen produceren in een normaal gesprek, betekent het dat we elk woord in ongeveer een vijfde van een seconde kunnen opgraven uit ons geheugen”, aldus Thierry.