AMSTERDAM – Mannen die hun woede vaak opkroppen en niet uitspreken, hebben meer kans om een hartaanval te krijgen. Dat hebben Zweedse wetenschappers vastgesteld in een tien jaar durende studie.

Onderzoekers van het Stress Research Institute in Stockholm ondervroegen 2755 mannen over de manier waarop ze omgingen met conflicten op hun werk.

Ook werd de bloeddruk, het gewicht en het cholesterolgehalte van de deelnemers aan het experiment gemeten.

Tien jaar later bleek dat mannen die hadden aangegeven dat ze hun woede tijdens conflicten vaak opkropten, twee keer zo vaak een hartaanval hadden gehad, dan mannen die hun onvrede altijd meteen op tafel gooiden.

Spanning

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Epidemiology and Community Health.

De onderzoekers vermoeden dat woede vaak zorgt voor fysieke spanning. Als die spanning niet snel verdwijnt door een ontlading van woede, neemt de bloeddruk in het lichaam waarschijnlijk toe. Dat kan mogelijk leiden tot beschadiging van het hart en de bloedvaten.

“Er is al vaker onderzoek gedaan dat wees op een verband tussen opgekropte woede en hartziekten”, verklaart hoofdonderzoekster Constanze Leineweber op BBC News.“Maar het is voor ons een verrassing dat het verband zo sterk is.”

Instinctief

Volgens Leineweber is het echter maar de vraag of de conclusies van het onderzoek kunnen worden gebruikt om het gedrag van mensen te veranderen.

“Ik denk dat mannen over het algemeen niet kunnen helpen hoe ze reageren in conflictsituaties. Ze denken daar niet over na, het is iets instinctiefs.”