Nieuwe stap in waterstoftechnologie

DELFT - Waterstof als energiebron voor auto's is een van meest duurzame oplossingen voor de toekomst. Probleem is echter een goede en veilige opslag van waterstof.

De gascillinder die daarvoor nu nog nodig is, is niet ideaal voor personenauto's. Bernard Dam van de TU Delft doet onderzoek naar alternatieve vormen van waterstofopslag.

Hij ontwikkelde een methode om die te vinden. Woensdag vertelt hij daarover tijdens zijn intreerede als hoogleraar Materials for Energy Conversion and Storage.

Voor geconcentreerde waterstofopslag kunnen metaallegeringen worden gebruikt die een chemische binding met waterstof aangaan.

Eigenschappen

Om te bepalen welke legeringen het meest geschikt zijn, ontwikkelde Dam een techniek waarmee de eigenschappen van de materialen snel in kaart kunnen worden gebracht.

Hij doet dat door honderden verschillende composities van metalen, zoals nikkel, magnesium en titaan in telkens wisselende onderlinge verhoudingen te onderzoeken.

Aan de hand van optische analyses zien de onderzoekers onmiddellijk welke samenstelling de beste eigenschappen heeft voor gebruik als opslagmateriaal voor waterstof.

Vondst

Deze aanpak heeft al geleid tot een interessante vondst, aldus Dam. Door een klein beetje titaan toe te voegen aan een legering van magnesium en nikkel ontstaan zogenaamde nanoclusters. Dat zijn zeer kleine en gunstige afwijkingen in de legering.

''Zo ontstaan onverwacht op nanoschaal nieuwe materialen voor waterstofopslag'', meldt de Delftse hoogleraar.

Waterstofverbrandingsmotoren zijn de enige motoren die geen CO2 uitstoten. Het enige wat uit de uitlaat komt is waterdamp.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie