DNA gedomesticeerd paard in kaart gebracht

AMSTERDAM – Een team van wetenschappers is erin geslaagd de erfelijke factoren van het gedomesticeerde paard in kaart te brengen. De resultaten geven inzicht in hoe de moderne paardensoort ontstond en kunnen bovendien nuttig zijn bij het vinden van medicijnen voor menselijke aandoeningen.

Het blijkt dat paarden niet alleen genetische overeenkomsten vertonen met andere eenhoevigen, geiten en runderen, maar dat een opvallend groot deel van hun DNA ook gelijkenissen heeft met dat van de mens.

Dat valt te lezen in het onderzoek dat vrijdag is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science en waarover onder meer de BBC schrijft.

De auteurs melden dat de overeenkomsten in genotypen tussen paard en mens gevolgen heeft voor de humane geneeskunde. Er blijken bij paarden meer dan negentig erfelijke aandoeningen voor te komen die lijken op ziektes bij mensen.

“Paarden en mensen lijden aan overeenkomstige ziekten. Het identificeren van de genetische oorzaken bij paarden, verschaft ons daarom ook meer informatie over de aandoeningen bij mensen”, zegt Kerstin Lindblad-Toh, een van de onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology uit Cambridge.

Merrie

Bron van dit alles is de thoroughbred-merrie Twillight. Haar DNA gold als uitgangspunt voor een geavanceerd genetisch onderzoek.

Om het genoom volledig in kaart te brengen werden vervolgens ook andere moderne paardenrassen bekeken. Onder meer rassen die ook in Nederland veelvuldig voorkomen gingen onder de loep, zoals de Hannoveraan, de Arabier, de Andalusiër en het fjordenpaard.

Rijpaard

De domesticatie van het werk- en rijpaard, de Equus caballus, zoals we haar nu kennen begon zo’n 4000 tot 6000 jaar geleden. Dankzij de behoefte aan werkdieren van destijds, is het dier in de loop der tijd zo aangepast aan het leven met de mens dat ons huidige rijpaard ontstond.