‘Gezichtsbouw verraadt agressie’

AMSTERDAM – Agressieve mensen zijn te herkennen aan een relatief breed gezicht. Dat hebben Canadese wetenschappers aangetoond met een experiment.

Onderzoekers van Brock University lieten proefpersonen steeds een fractie van een seconde naar een foto van een mannengezicht kijken.

De deelnemers aan het experiment moesten vervolgens aangeven hoe agressief de persoon op hen overkwam. De studie wees uit dat mannen met een breder gezicht over het algemeen werden ingeschat als het meest opvliegend.

Bovenlip

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

De breedte van iemands gezicht wordt over het algemeen vastgesteld door de afstand tussen de rechter en linkerwang te vergelijken met de afstand tussen de bovenlip en de wenkbrauwen.

Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat mannen met een breed gelaat zich daadwerkelijk agressiever gedragen. Zo krijgen ijshockeyers met een relatief brede gezichtsbouw gemiddeld genomen bijvoorbeeld meer straffen voor overtredingen.

Testosteron

De breedte van het gezicht wordt vermoedelijk bepaald door het mannelijk hormoon testosteron.

Dat verkaart mogelijk ook waarom mensen met een breder gezicht zich vaak agressiever gedragen, zo beweren de Canadese onderzoekers in de Britse krant The Daily Telegraph.