AMSTERDAM – Mensen voelen minder pijn als ze mogen kijken naar het gebied op hun lichaam waar het pijngevoel wordt veroorzaakt. Dat hebben Zwitserse onderzoekers aangetoond.

Onderzoekers van de Universiteit van Zürich pijnigden de handen van enkele tientallen proefpersonen met een laserstraal.

Sommige deelnemers aan het experiment mochten naar hun pijnlijke hand kijken, anderen moesten hun blik focussen op een object of de hand van een onderzoeker.

Pijnsignalen

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat mensen minder pijn voelden wanneer ze hun eigen hand konden zien, dan wanneer ze naar andermans handen of een willekeurig object keken.

Ook in hun hersenen werden minder pijnsignalen gemeten als ze hun eigen hand zagen.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

Chronische pijn

De onderzoekers waren enigszins verrast door de uitkomst van het experiment.

“Deze bevindingen suggereren dat de manier waarop mensen naar hun lichaam kijken hun ervaring van pijn beïnvloedt”, aldus onderzoekster Alumit Ishai op nieuwssite EurekAlert.

“Hoewel we niet precies weten hoe het onderliggende mechanisme van dit effect werkt, kan het grote gevolgen hebben voor de behandeling van mensen met chronische pijn.”