DELFT - Verzakkingen en andere schade die ontstaat door grootschalige infrastructuurprojecten, kunnen met satellietbeelden tot op de millimeter nauwkeurig in kaart worden gebracht.

En dat op elk gewenst tijdstip in een groot gebied rondom de bouwwerkzaamheden en gedurende een reeks van jaren.

Dat hebben acht masterstudenten Geomatics van de Technische Universiteit (TU) Delft bewezen met een onderzoek naar satelliettechnologie.

Noord-Zuidlijn

De studenten begonnen aan het onderzoek, omdat in Delft een spoortunnel wordt aangelegd. Dat zou net als bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de Haagse tramtunnel tot veel schade aan gebouwen kunnen leiden.

Satellietbeelden laten met millimeterprecisie te zien hoe gebouwen reageren op elke verandering in de omgeving, aldus de studenten.

Schade

Bij grote infrastructuurprojecten worden duizenden metingen gedaan om te zien of de bebouwde omgeving geen schade lijdt door de werkzaamheden. Dat gebeurt vooral in de directe omgeving van de graafwerkzaamheden en tijdens de meest intensieve bouwperiodes.

Desondanks doen zich toch regelmatig verzakkingen voor en lopen gebouwen scheuren in de muren op. Soms liggen projecten daardoor maandenlang stil met alle kosten van dien.

Punten

Zo'n situatie is nu makkelijk te voorkomen volgens de Delftse studenten. Satellietbeelden laten afwijkingen in een gebouw van enkele milligraden al zien. Per vierkante kilometer kunnen duizenden punten worden gemeten.

De beelden vanuit de ruimte laten zelfs de invloed van temperatuur op bebouwing zien, want de studenten konden vaststellen dat enkele hoge gebouwen in Delft uitzetten bij warm weer.

De masterstudenten en hun begeleiders vinden dat de TU de metingen moet blijven registreren in de komende jaren, zodat vastgelegd kan worden hoe de historische binnenstad reageert op de bouwactiviteiten.