AMSTERDAM - Mensen gedragen zich guller en genereuzer onder invloed van limoengeur. Dat zou blijken uit een Amerikaans experiment, waarbij proefpersonen werd gevraagd om geld te doneren.

Onderzoekers van Northwestern University en Brigham Young University vroegen proefpersonen of ze bereid waren om geld te doneren aan een goed doel. Ook werden de deelnemers aan het experiment gepolst om liefdadigheidswerk uit te voeren.

Tijdens de ondervraging bevonden sommige mensen zich in een kamer waarin de geur van limoen hing. Andere proefpersonen zaten in een kamer die niet was verfrist met een kunstmatig aroma

Handen uit mouwen

Uit het onderzoek bleek dat de mensen in de kamer met limoengeur vaker bereid waren om geld te doneren dan de proefpersonen in de andere ruimte (22 procent tegen zes procent). Ook  beloofden de mensen in de 'limoenkamer' gemakkelijker om de handen uit de mouwen te steken voor een goed doel.

De resultaten van het experiment worden binnenkort gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Moraal

Volgens de wetenschappers wijzen de onderzoeksresultaten er op dat geuren en omgeving een directe invloed hebben op het moreel gedrag van mensen.

“Moraliteit en reinheid gaan hand in hand met elkaar ”, zo verklaart hoofdonderzoeker Adam Galinsky in de Britse krant The Daily Telegraph. “Dit onderzoek biedt meer inzicht in het verband tussen liefdadige acties van mensen en hun omgeving.

Opvoeding

Volgens de wetenschappers zijn de uitkomsten van het experiment zelfs bruikbaar bij de opvoeding van kinderen.

“Het experiment suggereert dat we het gedrag van onze kinderen kunnen verbeteren door ervoor te zorgen dat ze hun kamer schoonmaken”, aldus onderzoekster Katie Liljenquist.