'Veel dinosaurussoorten hebben nooit bestaan'

AMSTERDAM – Ruim een derde van alle soorten dinosauriërs zijn mogelijk verkeerd geïdentificeerd. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe tienjarige studie.

De onderzoekers van de University of California en de Montana State University vermoeden dat de fossielen van veel jonge dinosauriërs zijn aangezien voor aparte soorten, terwijl het in feite ging om jeugdige dieren van bekende soorten.

Ze zijn op die theorie gekomen na de ontdekking van een dinosaurus die qua uiterlijk tussen de  Tyrannosaurus rex en Nanotyrannus in zat. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite Physorg.com.

Groeiproces

Volgens hoofdonderzoeker Mark Goodwin suggereert de vondst van de ‘tussenvorm’ dat de Nanotyrannus in feite gewoon een jeugdige Tyrannosaurus rex was en dat het lichaam van het dier tijdens het groeiproces drastisch veranderde.

Tot nu toe werd aangenomen dat de Nanotyrannus 17 tanden had in de onderkaak, terwijl de T-rex maar kon beschikken over twaalf ondertanden.

Bij het nieuw gevonden fossiel werd echter een onderkaak met 14 tanden aangetroffen. De onderzoekers vermoeden daarom dat de Tyrannosaurus rex in de loop van zijn leven enkele kleine ondertanden ‘wisselde’ voor grotere kiezen.

Ook de schedel van het dier nam gedurende het groeiproces waarschijnlijk een andere vorm aan.

Hoorns

De resultaten van het onderzoek zijn bekend gemaakt in een documentaire van National Geographic Channel.

Tijdens de tien jaar durende studie werden ook veel fossielen van de Triceratops met elkaar vergeleken. Uit die vergelijking bleek dat ook die dieren na hun jeugd een gedaanteverwisseling ondergingen.

Zo groeiden de hoorns van een jonge triceratops naar achter, terwijl de hoorns van volwassen dieren juist naar voren waren gericht.

Onenigheid

Niet iedereen is het eens met de conclusies van de nieuwe studie. Veel wetenschappers betwisten vooral de claim dat maarliefst een derde van alle soorten dinosauriers verkeerd zou zijn geïdentificeerd op basis van 'babyfossielen'.