AMSTERDAM - Het gebruik van de pil heeft mogelijk niet alleen invloed op de partnerkeuze van vrouwen, maar ook op het voortplantingssucces van de totale bevolking. Dat beweren Britse wetenschappers in een nieuwe studie.

De wetenschappers van de universiteit van Sheffield hebben de conclusies bestudeerd van verschillende onderzoeken naar de invloed van pilgebruik op partnerkeuze.

Steeds meer studies bevestigen dat vrouwen zich vlak voor de ovulatie meer aangetrokken voelen tot mannelijke en symmetrische gebouwde mannen die genetisch veel van hen verschillen. Dat biologisch mechanisme zou de vruchtbaarheid van koppels bevorderen.

Het gebruik van de pil lijkt dat proces echter te verstoren. Veel onderzoeken wijzen erop dat vrouwen die de pil slikken, eerder geneigd zijn om partners te kiezen die genetisch minder van hen verschillen.

Voortplantingssucces

Die neiging zou in theorie het voortplantingssucces van koppels kunnen beïnvloeden. Er zijn namelijk aanwijzingen dat mannen en vrouwen die genetisch op elkaar lijken een grotere kans hebben om samen geen kinderen te kunnen verwekken.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Trends in Ecology and Evolution.

De Britse onderzoekers vinden dat er meer onderzoek nodig is naar dit effect van pilgebruik.

Toekomstige generaties

“De grote evolutionaire vraag is of het gebruik van orale anticonceptiemiddelen tijdens het proces van partnerkeuze op de lange termijn van invloed is op het vermogen van koppels om zich te reproduceren”, zo verklaart onderzoeker Virpi Lummaa op nieuwssite ScienceDaily.

“Als dit zo blijkt te zijn, kan het gebruik van de pil gevolgen hebben voor toekomstige generaties. We hopen daarom dat onze studie meer onderzoek in deze richting zal stimuleren", aldus Lummaa.