UTRECHT - Een nieuwe kankertherapie op basis van het molecuul Eg5 is toch niet de gehoopte achilleshiel van tumorcellen. Dat stellen onderzoekers van de afdeling Medische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU).

Ze hebben hun bevindingen donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Antikankermedicijnen die celdeling afremmen en kankercellen doden, hebben als nadeel dat ze ook gezonde cellen aantasten. Wetenschappers zijn daarom op zoek naar middelen die alléén ingrijpen op de celdeling en dus kunnen leiden tot een chemotherapie zonder bijwerkingen.

Een van de nieuwe medicijnen zijn stoffen die ingrijpen op het molecuul Eg5, dat een cruciale rol speelt bij celdeling. Een Eg5-remmer zou de tumorcellen kunnen doden, is de gedachte.

De onderzoekers van het UMC Utrecht hebben echter ontdekt dat tumorcellen zich ook zonder Eg5 kunnen delen. Een ander molecuul, Kif15, blijkt de taak van Eg5 te kunnen overnemen.

Resistent

Volgens het Utrechtse onderzoeksteam is deze ontdekking zowel goed als slecht nieuws. ,,Het betekent dat tumoren resistent kunnen worden tegen Eg5-remmers. Maar het biedt ook een aanknopingspunt voor een nieuwe kankertherapie: gelijktijdige remming van Eg5 én Kif15'', aldus het team dat onder leiding staat van hoogleraar René Miedema.

Verschillende farmaceutische bedrijven zijn al bezig met klinische testen van Eg5-remmers. Het onderzoek van het UMC Utrecht zet deze tests nu op losse schroeven.