AMSTERDAM - Miep Gies (100), de vrouw die de aantekeningen van dagboekschrijfster Anne Frank redde, krijgt een naar haar genoemde planetoïde. Dat maakte de Internationale Astronomische Unie (IAU) zondag bekend.

De in 1972 ontdekte planetoïde, die voortaan als Miepgies door het heelal suist, beweegt zich op een afstand van 327 miljoen tot 441 miljoen kilometer van de zon, tussen de planeten Mars en Jupiter. Miepgies bestaat uit rotsachtig materiaal en heeft een doorsnee van naar schatting 7 kilometer.

De tijdens de oorlog in Amsterdam woonachtige Miep Gies hielp onder anderen Anne Frank en haar familie onder te duiken aan het pand aan de Amsterdamse Prinsengracht. Na de arrestatie van de onderduikers vond ze het dagboek en verstopte het.

Toen de oorlog was afgelopen, verscheen het dagboek van de in concentratiekamp Bergen-Belsen overleden schrijfster in druk. Inmiddels behoort het werk tot de meest gelezen boeken ter wereld.

Beroemdheden

Veel planetoïden, waarvan er bijna 218.000 zijn ontdekt, zijn genoemd naar beroemdheden. In Nederland hebben onder anderen schrijfster Hella Haasse en de Nobelprijswinnaars Gerard 't Hooft en Martinus Veldman een ruimteprojectiel met hun naam.