AMSTERDAM – Duitse wetenschappers werken aan een neusspray die de verwerking van nieuwe informatie in het langetermijngeheugen zou bevorderen tijdens de nachtrust.

De onderzoekers van de universiteit van Lübeck ontwikkelden een neusspray met interleukine-6, een eiwit waarvan ze al langer vermoedden dat het een rol speelt bij de vorming van herinneringen.

Vervolgens organiseerden ze een experiment, waarbij enkele proefpersonen voor het slapen gaan een kort verhaal moesten lezen en proberen te onthouden.

Sommige deelnemers aan het experiment kregen na het lezen van het verhaal de speciaal ontwikkelde neusspray toegediend, andere proefpersonen kregen neutrale neusdruppels voorgezet.

Navertellen

De volgende ochtend bleek dat mensen die de neusspray met interleukine-6 hadden ingenomen het verhaal veel preciezer konden navertellen dan proefpersonen die de neusdruppels zonder het eiwit hadden gebruikt.

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The FASEB Journal.

Geheugen

Volgens de wetenschappers wijst het experiment er op dat interleukine-6 een positieve invloed heeft op de verwerking van nieuwe informatie tijdens de REM-slaap.

“We leveren hiermee het eerste bewijs dat interleukine-6 een positieve uitwerking heeft op de slaapafhankelijke vorming van herinneringen in het langetermijngeheugen”, zo verklaart onderzoekster Lisa Marshall op de Amerikaanse nieuwssite ScienceDaily.