Bubbels smaakmakers champagne

WASHINGTON - De bubbels in champagne geven niet alleen dat leuke plopgeluid bij de opening van een fles, ze zijn ook verantwoordelijk voor de smaak van de luxe drank.

Dat heeft een groep Europese onderzoekers uit het Franse Reims ontdekt. Zij presenteerden hun bevindingen dinsdag in Washington.

De bubbels koolzuur zijn eigenlijk een soort chemische eruptie die de karakteristieke smaak van champagne losmaakt, zeggen de onderzoekers.

Ze zijn rijk aan geuren en smaken die naar boven komen drijven en aan het oppervlak tot uitbarsting komen. Dit proces is vastgelegd met onder meer slowmotionfotografie.

Inspiratiebron

De Franse onderzoekers zeggen dat de zee een inspiratiebron is geweest voor hun studie.

''De situatie op het oppervlak van een glas champagne is vergelijkbaar met die van het zeeoppervlak'', aldus het onderzoeksteam.

Zeelucht

Aerosols - verzamelingen microscopische deeltjes in vaste of vloeibare vorm - die de champagnearoma's loslaten, werken hetzelfde als de aerosols die de typische zeelucht veroorzaken.

Een fles champagne kan wel 100 miljoen bubbels bevatten. Genoeg kans voor smaak dus, aldus de onderzoekers uit de Champagnehoofdstad Reims.