‘Reclameboodschappen voor onderbewustzijn hebben effect’

AMSTERDAM – Boodschappen die zo kort op een computerscherm verschijnen dat mensen ze niet bewust kunnen waarnemen, hebben toch effect op hun gemoedstoestand. Dat blijkt uit een nieuw experiment.

Onderzoekers van het University College in Londen lieten enkele proefpersonen naar een computerscherm kijken, waarop steeds gedurende 0,017 seconde een woord werd vertoond.

Soms waren het woorden die een emotie opriepen, zoals ‘moord’ of ‘vrede’ en soms werden er neutrale woorden als ‘oor’ of ‘kist’ getoond .

Hoewel de boodschappen zo kort in beeld waren dat de deelnemers aan het experiment ze niet bewust konden waarnemen, bleken de woorden wel effect te hebben op hun onderbewustzijn.

Goed geraden

De proefpersonen waren in de meeste gevallen in staat om te raden of de woorden die waren getoond een positieve of een negatieve lading hadden.

De negatieve woorden werden gemiddeld door 79 procent van de deelnemers herkend. Als een woord een positieve emotie met zich meebracht, werd dat in 59 procent van alle gevallen goed geraden. Woorden zonder emotionele lading maakten veel minder indruk op de proefpersonen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Emotion.

Koop popcorn

Vooral eind jaren vijftig was er veel te doen over reclameboodschappen voor het onderbewustzijn. De Amerikaanse onderzoeker James Vicary beweerde toen dat hij een bioscooppubliek kon manipuleren om meer cola en popcorn te kopen door heel kort boodschappen in beeld te laten verschijnen, zoals ‘koop frisdrank!’ of ‘koop popcorn!’.

Zijn onderzoeksresultaten bleken echter niet wetenschappelijk te onderbouwen.

Negativiteit

Het experiment van de Britse wetenschappers suggereert nu opnieuw dat reclameboodschappen voor het onderbewustzijn kunnen werken, vooral als ze negatieve emoties bevatten.

“Negatieve woorden hebben meer impact”, aldus hoofdonderzoekster Nilli Lavie in de Britse krant The Independent. “Daardoor zou het benadrukken van de negatieve aspecten van een concurrent in reclameboodschappen voor het onderbewustzijn ook wel eens beter kunnen werken dan het belichten van je eigen sterke punten.”