AMSTERDAM – Kleine aanwijzingen in het handschrift van mensen kunnen verraden wanneer ze een leugen opschrijven. Dat zou blijken uit een Israëlisch onderzoek.

Onderzoekers van de universiteit van Haifa lieten 34 proefpersonen twee korte alinea’s schrijven waarin ze verslag deden van een waargebeurde anekdote uit hun leven of een fictieve gebeurtenis.

De deelnemers aan het experiment gebruikten daarbij een elektronische pen, waarmee onder mee kon worden gemeten hoe hard ze op het papier drukten.

Kracht

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat mensen die een leugen opschrijven over het algemeen meer kracht uitoefenden op de pen. Ook produceerden de leugenaars over het algemeen grotere letters en meer zwierige uithalen met de pen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Applied Cognitive Psychology.

Leugendetector

“Als mensen iets opschrijven dat niet waar is, blijken de lengte van hun pennestreken en de druk die ze uitoefenen op het papier significant groter”, zo schrijven onderzoekers Gil Luria en Sara Rosenblum in het onderzoek.

Volgens sommige wetenschappers kunnen de uitkomsten mogelijk worden gebruikt om een nieuw soort leugendetectortest te ontwikkelen met een elektronische pen.

"We weten al langer dat mensen meer aarzelen als ze liegen”, aldus psycholoog Richard Wiseman in de Britse krant The Daily Mail. “Sommige bedrijven gebruiken dit feit al door te meten hoe lang mensen er over doen om de antwoorden op vragen aan te vinken bij een online test."