AMSTERDAM – Als een man naar een vrouwenlichaam kijkt, gaat zijn blik eerst uit naar haar borsten en middel. Dat blijkt uit een experiment van wetenschappers uit Nieuw-Zeeland.

Onderzoekers van Victoria University in de stad Wellington volgden met speciale apparatuur de blikken van een groot aantal mannen, die vijf seconden lang naar een foto van een vrouw moesten kijken.

Het ging steeds om het vooraanzicht van dezelfde vrouw, maar met de computer werd haar heup-middel verhouding en het formaat van haar borsten af en toe aangepast.

Focus

Al snel bleek dat de mannen zich tijdens de eerste 0,2 seconden bijna altijd focusten op de borsten of het middel van de vrouw, ongeacht haar lichaamsverhoudingen. De eerste aandacht ging zelden uit naar het gezicht of het onderlichaam.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of Sexual Behaviour.

Borstformaat

Volgens hoofdonderzoeker Alan Dixson keken de mannen gedurende het experiment niet alleen als eerste, maar ook het langste naar de borsten van de vrouw.

Toch was het borstformaat niet van invloed op het uiteindelijke oordeel over het vrouwenlichaam.

Zandloperfiguur

De omvang van het middel was volgens de onderzoekers wel bepalend bij de vraag of de vrouw in de smaak viel bij de mannen. De proefpersonen vonden het vrouwlichaam op de foto gemiddeld genomen het aantrekkelijkste als er sprake was van een zandloperfiguur een slank middel.